Tur til Hallvorstjørni i Setesdal

Tidlige avreise.

Beslutningen om å avslutte arbeidsdagen tidlig fra hjemmekontoret ble tatt med tanke på å før de som startet ferien denne fredag okkuperte alle parkeringsplassene ved DNT Øyuvsbu, dette er en hytte som ligger nærme vei og av den grunn tippet jeg at den ville være et populært mål i disse Covid-19 tider.

Kjøreturen opp til il Øyuvsbu fra Lillesand byr på variert av natur og er en lett tilgjengelig rute frem til snøen kommer, da blir Suleskard veien stengt av blant annet hensyn til villrein. Avstanden mellom hjemmekontor og parkeringen her oppe er omtrent 18,5 mil.

Nå viste det seg imidlertid at DNT hytten Øyuvsbu som ligger pittoresk til i naturskjønne omgivelser og som også er et flott og lettgått mål for helgeturer med små barn eller for eldre var utleid til en familie hele helgen. Det var vist 3 generasjoner som skulle tilbringe helgen der sa de som hadde vært innom hytten.

Halvorstjørni ligger i Setesdal Vesthei – Ryfylkeheiane landskapsverneområde.

Parkering ved Ivlungsvotni langs Fylkesvei 450 er forbeholdt medlemmer av DNT Sør.

Covid-19s påvirkning på helgeturer

Den globale pandemien Covid-19 har betydelig endret måten folk planlegger og gjennomfører helgeturer og ferieopplevelser. Et tydelig skifte har skjedd fra populære turistmål til mer lett-reiste «lokale» steder som dette.

Og dette gjør igjen at flere og flere oppdager gleden og fordelene ved å tilbringe tid i naturen. Spesielt DNT hyttene ser ut til å blitt veldig attraktive alternativer for dem som ønsker å komme seg ut på tur.

Trenden mot friluftsliv og hytte-turisme peker i retning av en varig endring. Jeg vil tro at det er sannsynlig at mange vil fortsette å prioritere turer til for eksempel Øyuvsbu, hvor de kan nyte rolige, trygge omgivelser unna hverdagens hektiske liv på en enkel måte. Dette Covid-19 skiftet hos mange har nok ikke bare påvirket deres valg i dag, men vil nok vise seg å ble en varig endring for mange.

En familie på vei innover mot Øyuvsbu

Nå skal det nevnes at jeg våknet opp på fredag med litt feber og var ganske slakk i pelsen på morran. En times tid før jeg kjørte hjemmefra så spiste jeg noen brødskiver og heiv innpå to paracetamol og håpet at det ville gi seg. Alt gikk veldig greit frem til jeg begynte å gå, helt ferdig etter 0,7 km, så de siste 3-4 km ble rett og slett et slit. Men men, like greit å komme seg ut som å sitte hjemme selv om det gikk utrolig tregt innover.

DNT sin hytte

DNT sin hytte «Øyuvsbu»

For denne turen så hadde jeg pakket sekken slik jeg tenker at den vil bli på Hardangervidda turen vår i midten av august, da ble den 32,5 kg, noe som er noen få kg mer enn jeg håpet på. Men uansett så er det en stor forbedring i forhold til tidligere. Jeg fikk jo ikke kjent på hvordan det vil bli i og med at jeg ikke var i form, på denne turen hadde nok til og med 15 kg vært et ork.

Fredagen ble veldig rolig, vi måtte faktisk også bruke en times tid på å finne en grei teltplass når vi kom frem. Hele terrenget var søkk vått! Når jeg sto stille på samme plass i noen sekunder så var det plutselig en vannpytt rundt hver sko. Vi fant en plass som er helt i grenseland våt, men krysser fingrene for at vannet ikke kommer opp igjennom duken. Jeg har investert i bunnduk så det bør gå bra.

Denne første dagen så fisket jeg litt sånn halvhjertet og fikk to napp av noen ville småtasser. Begge to datt av etter 5-10 sekunder, så jeg mistenker at jeg gjerne har litt for store kroker på slukene mine.

Noe av dette innlegget er skrevet på tur, og noe hjemme.

Litt miks av nåtid og fortid kan forekomme.

Jeg ble faktisk ganske overrasket over hvor mye mer planter som vokser på 980 moh her i forhold til på Hardangervidda, det er jo nesten mulig å fyre et lite myggbål. Det var heller ikke noen snøfonner igjen i skyggepartiene her, det er det jo stort sett alltid på Hardangervidda på samme høyden.

Lørdagen så sov vi utrolig lenge og alt gikk veldig rolig for seg, og det er noe av det som er så utrolig flott med å være på tur. Vi må ingenting, vi skal ingenting og vi tar det meste på sparket etter hvert som det dukker opp.

På formiddagen så gikk jeg ned for prøve å fiske oss en sen frokost, uten hell. Jeg ga opp, hev ut en dupp med mark og ruslet opp til teltet.

Jeg var nede å sjekket etter 20 minutter, og der satt frokosten i enden av snøret. Snadder, litt liten men veldig god, min første ørret noensinne.

Ikke feil å våkne opp til denne utsikten 🙂

Jeg bruker str 58 i støvler, eller er det muligens str 43 ?

Jeg sløyet og krydret godsaken, men før jeg gikk opp for å steke den så kastet jeg ut duppen med mark på nok engang. Fisken smakte helt supert, og når vi hadde spist den så hang det en ny en klar i enden av snøret. Denne var nok noe større men begge to var så små at jeg gadd aldri å veie de.

Jeg fikk også testet min nye drikkeflaske, den nye teltlykten med solcelle panel og myggspray. Alt fungerte utmerket 🙂

Første og siste gang jeg kjøper denne, ikke noe for meg.

I alle innlegg fremover så skal jeg prøve å huske å legge ved link til fiskekortet og til andre ting som kan være nyttig for de som har tenk på å ta en tur i samme området.

På lørdags kvelden så kom det et skikkelig regnvær med heftige vindkast og lyn og torden, men det forsvant like fort som det kom, så da ble det litt kveldskos på nærmeste topp.

Skinke og bayer 😉

Annet:

Området ligger i et hensynssone for villreintrekk og det er ferdselsforbud her i perioden f.o.m. 15. april t.o.m. 20. mai.

www.dyreposisjoner.no

DNT medlemmer fisker gratis både i Øyuvsvatn, Øyuvsvassdraget ned til Sandvatn, Ivelungsvatna (med elv), nord i Sandvatn og på østsida av Kvina (mellom Rågeloni og Håhellervatn). Dette er vann som ligger i mer eller mindre samme området.

Link til DNT sine sider

By Johnsen

Velkommen, dette er en uavhengig "publikasjon" lansert januar 2018 Jeg er en stolt far og bestefar som elsker friluftsliv og å tilbringe tid med hunden min, King Kenny, en Norsk Elghund Sort. Her på bloggen min deler jeg mine erfaringer fra våre turer, litt tips til andre friluftsentusiaster, og forhåpentligvis gi dere inspirasjon til å komme seg ut og nyte vår flotte natur. Jeg har alltid hatt en kjærlighet til naturen, og jeg har tilbrakt mer og mer tid på å loffe rundt i skog og fjell de siste årene. Ganske så interessert i fotografering en stund, men det har dabbet litt av i det siste. King Kenny har vært min trofaste turkamerat i flere år nå, og han er alltid klar for en ny tur. Han er en intelligent og energisk hund, en flott følgesvenn på turene mine og min beste venn.