Jeg er VELDIG godt vant med vind etter å ha bodd på en øy på vestlandet halve livet mitt, men jeg kan love at vinden disse timene var langt ifra det YR hadde meldt.

Link til fiskekort og væremelding i bunnen av innlegget.

Fra Lillesand så kjører jeg nesten helt til Breviksbrua, men tar av ved Lasses Cafe rett før Langesund avkjørselen. Så fortsetter jeg videre mot Herre og Ulefoss der jeg gjerne besøker graven til mine Besteforeldre før jeg kjører videre mot Gvarv og Notodden. Jeg har prøvd flere forskjellige alternativ tidligere, men dette viser seg å være den raskeste ruten med minst veiarbeid.

Notodden har faktisk blitt en fast plass for å handle inn en liten matbit til å spise på veien opp det siste stykket, pluss en Cola, en sjokolade og muligens et par kalde til å hive i sekken om den ikke er for tung. Da starter jeg turen med litt i magen og bra med energi.

Jeg tok samme turen 17 mai helgen i 2021, da hadde jeg pakket med meg mark og fiskestang, og jeg hadde kjøpt fiskekort for hele sesongen. Men når jeg endelig kom frem så var det pinadø is på vannet! Mama Mia, er det virkelig mulig 🙂

Klar for avmarsj 🙂

Himmelspretten i år var torsdag den 26 mai, og dette er dagen da jeg begynner å lage et utkast til denne blogg posten.

Jeg sitter nå med iPaden på fanget og skriver mens King Kenny chiller i lyngen der han holder et godt øye med duppen vi har uti. King Kenny er meget glad i fisk og han vet godt hvor den kommer fra.

Venter forgjeves på napp…

Det å ta med en iPad på tur er ikke helt det jeg pleier å gjøre, jeg har vel gjort det en gang tidligere for å så Formel 1 oppe ved Svintjønn i Nissedal. Men jeg må virkelig innrømme at det ga en god følelse å sitte inne i teltet å skrive litt når vinden ble såpass sur, og når regnbygen ankom. Så dette kommer jeg til å gjøre litt oftere når jeg er på tur alene.

En skikkelig byge passerer, der hadde vi flaks at vi hadde fått opp vårt Hilleberg Nammatj 2 GT

Jeg syntes at det er ganske drøyt å kjøre opp hit, men så lenge en skal være to netter eller mer så er det vel verdt turen. I går ble vi også forsinket litt på grunn av en front mot front kollisjon i Lensmanns svingen rett før Ulefoss, det var en skikkelig kontant kollisjon der begge bilene stod godt plantet midt i venstre felt retning Ulefoss.

Front mot front kollisjon på veien oppover.(bildet er av en elendig kvalitet, Apple sin iPhone 13 Mini har det dårligste kameraet jeg har hatt på en mobil på mange år)

Jeg håper virkelig at det gikk bra med alle de involverte.

Under hele turen oppover til Nordstul så kom det noen kraftige regnbyger, og dette var akkurat det YR hadde meldt.

Regnbygene skulle slutte i 14 tiden her opp, før det så skulle begynne å regne kraftig igjen i 20 tiden på kvelden, da skulle det regne i ett i 12 timer. Dette skulle vise seg å ikke stemme helt, og jeg er kjempe glad for at vi hadde oppholdsvær fra vi gikk fra bilen og frem til til teltet vårt var oppe. Jeg hadde ikke mer enn fått alt på plass inne i teltet før himmelen åpnet seg.

Det var skikkelig en heftig byge, etterfulgt av en like heftig byge tre kvarter senere, men så ble det opphold en stund etterpå 🙂

I løpet av ettermiddagen / tidlig kveld så hadde jeg en god prat med kompisen min fra Karmøy, Oddbjørn. Vi snakket sammen en god halvtime og hadde et par pints med øl sammen per telefon, det var en trivelig ettermiddag.

Rett etter klokken åtte på kvelden så braket det løs igjen, himmelen åpnet seg og det pøsregnet helt frem til nærmere klokken ni neste morgen.

Og vinden, den var skikkelig heftig!

Jeg er VELDIG godt vant med vind etter å ha bodd på en øy på vestlandet halve livet mitt, men jeg kan love at vinden disse timene var langt ifra det YR hadde meldt.

Det hørtes ut som om den tok fart ned fjellet før den traff teltet fra alle mulige kanten i løpet av natten og utover formiddagen, den var på sitt absolutte verste på morran og formiddagen. Den smalt i teltet som piskeslag, den rev og slet i vårt kjære Hilleberg slik at jeg hadde vært utrolig bekymret om jeg ikke hadde testet teltet i skikkelig uvær tidligere. Men jeg vet at dette teltet tåler ekstremt mye, noe som vi også har fått testet på tidligere turer, men jeg må innrømme at denne turen seiler opp på en klar andre plass med tanke på vind test av teltet.

Det skulle i løpet av dagen vise seg at hele torsdagen ble så vindfull at det rett og slett ikke var trivelig, dagen ble brukt til litt fisking, sulling rundt i området, før jeg satte meg noen timer i teltet å leste fordi det rett og slett var så surt og kaldt.

Jeg hadde store forhåpninger om at vinden skulle løye til kvelden slik den pleier å gjøre, da ville jeg fiske meg rundt et lite vann som heter Nørstevatn i rolig tempo, men vinden løyet aldri.

Jeg fikk også sjekket YR til slutt, og hvis det de melder er i nærheten av å stemme så reiser vi hjem i morgen fredag i stedet for lørdagen. Men men, to netter er jo innafor det 🙂

Fredagen ble kort, vi hadde en morra runde med King Kenny slik at han kom seg på do før vi ruslet tilbake mot teltet en liten time senere. På veien tilbake så blir himmelen i øst neste helt sort, og været fra øst kommer rett imot oss i ganske god fart.

Der og da bestemmer jeg meg for at vi pakke sammen og reiser hjem en dag før det som var planlagt, bedre det enn å sitte et døgn i teltet å angre på at en ikke reiste 🙂 Tur hadde vi fått, selv om det var to litt amputerte netter.

Jeg pakker sammen og vi går i bra driv mot bilen, det er rart med det når en har bestemt seg for noe så handler det bare om å få det gjort.

Vi var ved bilen i halv elleve tiden og jeg hadde ikke fått lukket døren engang før det begynte å hagle, det var ikke akkurat det jeg hadde forventet. Men dette bekreftet for meg at jeg hadde tatt en riktig avgjørelse.

Det var godt å komme seg ut på tur selv om YR bommet kraftig, herlig å slippe lyden av unger som hyler, hage redskaper og annen støy fra naboer. Virkelig deilig!

Neste tur er forhåpentligvis til Pinse, men det kommer litt an på hva veterinæren sier om King Kenny som skal inn til sjekk etter huggorm bittet for et par uker siden. Om det blir Pinse tur, så blir det til samme området som der han ble bitt. Jeg må innrømme at jeg ser ekstra godt etter når vi er på tur nå, og lang lina er ikke like lang lenger.

På veien hjem så stopper jeg innom Spar butikken i Notodden, dette er for meg den beste butikken i hele Norge, rett og slett fantastisk!

Det er faktisk noe eget når han på 85 år, eller der omkring foran deg i køen handler to lett melk og to 1,5 liter med Solo, så sier han “hipsteren” med skjegg og tatoveringer #RealMadrid at; Men Ragnar, er du gått tom for melk?

Ragnar: Ja, jeg gikk tom så jeg måtte ta turen innom.

Betjening: Du vet at to Solo koster 76 kroner og at 4 koster 72 kroner siden de er på tilbud nå?

Ragnar: Det viste jeg ikke, men jeg trenger bare to.

Betjeningen: Og når de to er tomme så trenger du gjerne to nye Ragnar?

Ragnar: Ja, det kan jo stemme bra det.

Betjeningen: Da slår jeg inn 4 Solo, så betaler bare du med kortet ditt mens jeg henter to Solo til, da sparte du jo 4 kroner i samme slengen Ragnar 🙂

Dette skjer ikke i Lillesand, jeg ble rett og slett god og varm i hjertet av å stå i kø i butikken 🙂

En liten ting til; jeg kjøpte et Rallar Brød og tok med meg hjem, og når jeg kom hjem så var brødet fremdeles så ferskt at skorpen sprutet når jeg skar meg noen skiver av det. Dette er med hånden på hjertet det beste ferske brødet jeg noensinne har smakt. Rallar Brød anbefales på det sterkeste!

PS: Dagen etter så var det som “alle” andre brød 😉

Som flere av dere allerede har fått med dere så er jeg langt over gjennomsnittet interessert i Formel 1, så på veien hjem så tok jeg en liten sjekk på når første trening i Monaco startet. Denne skulle starte klokken 14:00 — og Apple Maps sa at jeg var hjemme klokken 13:59 — snakk om gullhår, helt konge!

Fredag og rett hjem til F1 trening, Rallar Brød og et par pils, God Helg folkens!

By Johnsen

Velkommen, dette er en uavhengig "publikasjon" lansert januar 2018 Jeg er en stolt far og bestefar som elsker friluftsliv og å tilbringe tid med hunden min, King Kenny, en Norsk Elghund Sort. Her på bloggen min deler jeg mine erfaringer fra våre turer, litt tips til andre friluftsentusiaster, og forhåpentligvis gi dere inspirasjon til å komme seg ut og nyte vår flotte natur. Jeg har alltid hatt en kjærlighet til naturen, og jeg har tilbrakt mer og mer tid på å loffe rundt i skog og fjell de siste årene. Ganske så interessert i fotografering en stund, men det har dabbet litt av i det siste. King Kenny har vært min trofaste turkamerat i flere år nå, og han er alltid klar for en ny tur. Han er en intelligent og energisk hund, en flott følgesvenn på turene mine og min beste venn.